Drie jaar geleden werden we het eerste CO2-neutrale bedrijf in Sint-Niklaas, waarna we die CO2-neutraliteit voor het derde jaar op rij hernieuwden. “Geen CO2 uitstoten is helaas (nog) niet mogelijk”, vertelt Flore Callier (Duurzaamheidscoördinator). “Wel hebben we er de afgelopen jaren voor gezorgd dat die uitstoot sterk daalde door allerlei reductiemaatregelen te nemen, waarvoor we ons richtten op de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Dit ging het afgelopen jaar over concrete acties zoals de elektrificatie van ons wagenpark, zwerfvuilacties, onderzoek te doen naar duurzame verpakkingen enzoverder.”
Van Hoecke blikt terug op een duurzaam 2023
Het einde van het jaar is klassiek hét moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. Naast de innovatieve productlanceringen en het doorstaan van de gekende uitdagingen zijn we bijzonder trots op de duurzaamheidsstrategie die we de afgelopen jaren uitbouwden en verder uitdragen: een consistente en transparante aanpak van onze CO2-neutraliteit. Ook onze hoofdleverancier Blum maakte hun strategie transparant aan de hand van een uitgebreide duurzaamheidsbrochure.
CO2-neutraliteit
Daarnaast verkrijg je de CO2-neutraliteit door je uitstoot te compenseren. “De afgelopen jaren kochten we elektrische cookstoves aan voor mensen die nog op klassieke houten stoven kookten in Ghana, waardoor zij op een veiligere én milieuvriendelijkere manier kunnen koken. Dit jaar doneren we aan hetzelfde goede doel, maar helpen we hierdoor mensen in India. Doordat zij hierdoor minder CO2 uitstoten, wordt onze uitstoot gecompenseerd”, gaat Flore verder.
“Een van de voornaamste pijlers van de duurzaamheidsstrategie is het transparant maken van onze acties. Om die reden werd het CO2-neutrale label op de gevel vervangen door een label met een QR-code die gescand kan worden door voorbijgangers die graag meer weten over onze strategie”, sluit Flore af.
Blum als duurzame partner
Blum, Oostenrijkse producent van meubelbeslag en al 50 jaar lang onze hoofdleverancier, kwam recent ook naar buiten met hun eigen duurzaamheidsbrochure waarin ze inkijk geven in hun acties voor een duurzame leefomgeving, waarbij ze zich net als ons richten op de 17 doelen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties. “We optimaliseren onze processen continu en denken we al in de ontwikkelingsfase van onze producten na over duurzaamheid. We zetten op alle terreinen van de onderneming en ook in onze waardeketen in op actieve milieumaatregelen en energiebesparing”, verklaart bedrijfsleider Martin Blum.